Home co?! Jistě, pokud jste slovo nikdy neslyšeli, možná vás zarazilo a nevíte, co si pod ním představit. Home stagingem se rozumí nejen vizuální příprava nemovitosti před prodejem. Zahrnuje úklid, občas dokonce výmalbu, stylizaci, dekorování interiéru a zároveň odstranění všeho, co v něm přebývá. Správně provedený home staging vyžaduje cit, zkušenosti a nezřídka i čas. Ale vyplácí se. Doslova.
Hodně lidí nahlíží na makléře jako na příživníky, jejichž role je vcelku mizerná, zato znatelně navyšuje náklady na pořízení nemovitosti. To není nic nového. Zrovna home staging je ale významný argument pro naši obhajobu. Kdo někdy prodával nemovitost, ten ví, že šancí na přiměřené zvýšení ceny není moc. Ve skutečnosti máte většinou přesně jednu. Pokud přestřelíte, zůstane nemovitost na serveru viset zdánlivě bez povšimnutí. Zdůrazňuji zdánlivě, protože si můžete být skálopevně jisti, že návštěvníci realitních serverů mají neprodejné nemovitosti v merku. Když jednu takovou nabízíte příliš dlouho, nejspíš se nevyhnete snížení ceny. Tím posunete sami sebe do nevýhodné pozice a dáte zelenou dalšímu smlouvání.
Jakou roli v tom může sehrát home staging? Má podobný účinek, jaký má v létě sladká limonáda na vosy. Přitáhne pozornost co největšího počtu zájemců v nejkratší době. Tu pozornost, která se dá podložit počtem mailů, telefonátů a potvrzených schůzek. A která končí rezervací. Tu pozornost, kterou si málokdo uvědomuje. Ale o to víc je při prodeji nemovitosti důležitá. Tehdy máte ideální podmínky pro vyjednávání. Někdy i o vyšší ceně, než jakou jste na začátku stanovili. Nezřídka se stane, že “přihazují” samotní zájemci.
Je to velmi jednoduché. I kdybyste s cenou nakonec hýbat nemuseli, přiznejme si, že nikdo nechce prodávat nemovitost měsíce. Dost často se prodejem jednoho řeší financování dalšího bydlení, a tak je jasné, že si majitel přeje mít byt nebo dům co nejdříve z krku. Čím větší dojem nemovitost v potenciálních kupujících zanechá, tím víc se jich o ni přihlásí. Šance, že si co nevidět potřesou obě strany rukama, tím významně roste.
Home stagingu se dá podrobit docela všechno. Každá místnost, kterou byt, dům nebo i chalupa nabízí, může být lákavá. Všechny zajímá kuchyň, obývací pokoj, ložnice a koupelna. Ale pokud má nemovitost třeba i více dětských pokojů, pokoj pro hosty nebo pracovnu, byl by hřích se s nimi nepochlubit. Čím víc fotek u inzerátu, tím lépe pro vás.
Nemluvě o dojmech, které může zájemce načerpat během prohlídky. Pak se může k fotkám znovu vrátit, když se rodině nebo přátelům chlubí s tím, co má v plánu pořídit.
Říkáte si, že na přípravě k prodeji nemůže být nic složitého? Ráda vás provedu rychlokurzem. Začínáme právě teď.
Ovšem pozor. I tak zdánlivě spásná záležitost jako home staging má svá rizika. Hodněkrát se mi potvrdilo, že není nic horšího, než ukazovat nemovitost v lepším světle, než jaké dokáže sama vyzařovat.
Jinými slovy, když se na fotkách nebo ve videu ukazuje docela jiná (ne)realita.
Vaším cílem je dostat na prohlídku zájemce, který zůstane zájemcem i během prohlídky. Nikoliv zájemce, jehož zájem se v mezičase obrátí ve zklamání.
Obvyklou chybou je také záměna home stagingu za dekorování. Třebaže už jsem také zažila případy, kdy stylista vydával zaplavení interiéru doplňky z IKEA za plnohodnotný home staging, takhle to opravdu nefunguje. Jak už jsme si řekli, cílem je upoutat pozornost co nejvíce potenciálních kupců a ukázat jim, jaký má nemovitost potenciál. To se nepodaří, pokud se o to pokusíte vázou, polštářkem a soškou navíc. Doplňky jsou otázkou osobního vkusu, ale smyslem home stagingu je zabrnkat na úplně jinou strunu.
Se mnou se to má ve skutečnosti tak, že čím déle se home stagingem zabývám, tím méně nového do interiérů vnáším. Tím novým myslím materiální záležitosti. Bývaly doby, kdy jsem do výbavy přispívala novými doplňky podstatně víc. Dnes se zaměřuji na především na reorganizaci, stylizaci a důraz na detail.
A můžu s klidným svědomím říct, že to je právě to, na čem v home stagingu záleží nejvíc.
Máte nemovitost k prodeji?
Od přípravy až po podepsání smlouvy.